AFILS - academy for inspirational leadership
13.jpg

Archive for juni, 2012

Een enthousiaste levenshouding

Jij bepaalt grotendeels zelf hoe jij je voelt. Deze drie essentiële factoren maken hierbij het verschil tussen een negatieve en een positieve stemming. Namelijk:

  1. Waar focus jij je op ?
  2. Naar welke innerlijke stem luister je ?
  3. Hoe is de houding van jouw lichaam ?

1. Waar focus jij je op.

Waarschijnlijk ken je de uitdrukking: ‘What you see, is what you get’. Sommige mensen zien overal problemen, de categorie ‘het glas is half leeg’. Of nog erger: ‘Wanneer je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje ‘. In feite sluiten we op deze manier onze ogen voor andere (positieve) informatie die overigens zo voor het oppakken is. Een voorbeeld uit de trainingswereld, waarin ik mij begeef, maakt een hoop duidelijk. De meeste bancaire trainingsorganisaties in Nederland, waarbij examengerichte trainingen worden verzorgd, hebben een slagingspercentage tussen de 15 en 30 % met een gemiddeld cijfer van 6,2. Vóór aanvang van de training zegt de trainer: ‘Zoals u wellicht weet, is het slagingspercentage maximaal 30 % met als gemiddeld cijfer een 6+. Dit betekent dat deze mensen (de trainer wijst twee derde van de groep aan) zullen zakken’! Het resultaat is inderdaad dat twee derde van de aanwezigen voor het examen zakt.

2. Naar welke innerlijke stem luister je

Bijna iedereen luistert naar een innerlijke stem. Helaas doen velen dat niet op een positieve manier. Zij voelen zich minder dan anderen, ongeschikt en hebben geen zelfvertrouwen. Hun innerlijke stem is zelfs zo krachtig dat anderen deze kunnen horen! Niet letterlijk natuurlijk, maar bijvoorbeeld als antwoord op de vraag of deze persoon bepaalde werkzaamheden wil oppakken. Hun innerlijke stem zegt dan: ‘Dat durf ik niet hoor’, of ‘Dat kan ik echt niet, ik zou niet weten hoe’. Wanneer je jezelf maar lang genoeg wijsmaakt iets niet te kunnen, dan lukt het ook niet. Hierdoor beland je in een toestand van onvermogen, waardoor je helemaal geen actie meer wordt onderneemt. Je kunt jezelf natuurlijk ook inprenten dat je iets wél kunt. Hierdoor ontwikkel je een innerlijke positieve instelling, waardoor de actie die je gaat ondernemen, positief verloopt.

3. Hoe is de houding van jouw lichaam

Wanneer je om je heen kijkt, kun je zo zien wie lekker in zijn vel zit en wie niet. De mensen die zich neerslachtig voelen, kijken vaak naar beneden, hun schouders hangen slap, de stem klinkt zacht en dof en de ademhaling gaat vaak zuchtend. Daartegenover kijken mensen die zich heerlijk voelen recht vooruit, de schouders zijn wat meer opgetrokken en naar achteren, zodat de borst vooruit komt. Zij lachen en staan open voor hun medemens. Ook spreken zij in het algemeen sneller en harder. Een positieve lichaamshouding kun je zelf creeëren! Je kent zeer waarschijnlijk wel de krachtige bewegingen of woorden die tijdens workshops worden gebruikt, zoals ‘high fives’ aan elkaar geven, vanuit een plumpudding positie heel hard opspringen met de armen in de lucht, hard lachen, of heel hard Yes! Ik ben geweldig! roepen. Zo kun je in enkele seconden van houding én van mindset veranderen. Probeer het eens! Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Show Buttons
Hide Buttons